Slik forbereder du unghunden på tøffe hundesporter (agility, IPO, bruks…)

Tøffe sporter sliter på kroppene til hundene - hva skal man ta hensyn til og tenke på når en unghund skal forberedes på dette? Foto: Watts Photography

Tøffe sporter sliter på kroppene til hundene – hva skal man ta hensyn til og tenke på når en unghund skal forberedes på dette? Foto: Watts Photography

Trening og forberedelse av unghund til tøffe hundesporter som agility, IPO og bruks er det mange som har spørsmål om. I forrige uke deltok jeg på webinar med Nordisk heste- og hundeterapiskole om temaet for å få noen svar. Utdrag fra foredraget er gjengitt med tillatelse fra Line T. Østerhagen.

teq stranda

Bruk naturen! Ulike underlag og hindringer lærer den unge hunden å bruke kroppen sin.

Noe av det viktigste man lærer den unge hunden, uansett gren, er kroppskontroll, koordinasjon og balanse. Nervesystemets samspill med resten av kroppen blir mer utviklet om man stimulerer det. Mye kan gjøres og utforskes ute på tur i skogen. Det som er viktig å huske på er at den unge hunden ikke skal bli veldig sliten! Når musklene blir trette, får ledd lite støtte og da bør hunden bæres eller hvile. Flere korte økter er det beste.

Når det gjelder skjelettet er det levende kroppsvev som bygger seg opp etter den næringen og belastningen det får. Hvis man bare «sparer» hunden, vil ikke kroppen få beskjed om at skjelettet må styrke seg opp for å tåle sterkere belastning, derfor må hunden i sin utvikling bli utsatt for belastning som er mildere utgaver av det den senere skal gjøre,og gradvis avansere. Unghunden lærer seg da å finne løsninger på fysiske utfordringer, noe som er skadeforebyggende når utfordringene blir større.

For å tåle belastninger som dette må kroppen bygges gradvis opp, og trenes variert gjennom hele karrieren! Foto: Watts Photography.

For å tåle belastninger som dette må kroppen bygges gradvis opp, og trenes variert gjennom hele karrieren! Foto: Watts Photography.

En av de viktigste tingene man bør tenke på, er at man MÅ trene allsidig! Det gjelder ikke bare for unghunden, men gjennom hele hundens karriere. Det vil si at man i tillegg til å trene den sporten man brenner for, bør trene styrke, kondisjon og kjernemuskler jevnlig.

I webinaret ble det anbefalt å lage en årsplan som man følger nøye. Den skal ikke bare inneholde punkter med tanke på resultater i sporten, men også for et langt og friskt liv. I Lines forslag snakket hun om en oppbyggingsperiode på et par måneder hvor trening i sporten man driver kombineres med for eksempel vanntredemølle, kløv, trekk, vibrasjonstrening og trening med benvektsmansjetter. Dette skal som navnet sier bygge kroppen opp til høysesongen, som gjerne varer i et halvt år. Da anbefales det å legge inn en fysiotrening i uken, samt trening på virasjonsgulv om man har muligheten til det. I lavsesongen (to måneder) kan man bruke mer tid på agility eller den sporten man driver med. Noe som kanskje overrasker mange er hvor lenge den siste delen, hvileperioden bør være. Line anbefaler at hvileperioden bør være på ikke bare en, men to måneder.

Les også: Gi konkurransehunden en pause!

jeanette_066

I hvileperioden skal hunden få en pause fra sporten sin og hente seg inn før en ny sesong. Den anbefales å være på to måneder. Foto: Maja Rokavec.

Hvilket underlag man trener på er også viktig å tenke på med tanke på friksjon og belastning. Harde underlag er tøft for skjelettet, myke underlag er tøffere for sener og ligamenter. Hvilket underlag man trener på har mye å si for tær og poter, hvor man fort kan få skader.

Når det gjelder skadeforebygging innen tøffe hundesporter og ellers er alltid det å varme opp hunden viktig! Er man bevisst på treningen sin og legger godt til rette fra begynnelsen av har man en hund som varer i MANGE år selv om den driver med en tøff sport!

Detta inlägg är publisert i fysisk trening, helse, Opptrening etter skade. Skapa ett bokmärke

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *