«Mediene skriver aldri om oss som driver med hund»

Agility i Strandgateparken i Hamar. NRK og TV2 sendte gode innslag, to radiostasjoner og fire aviser dekket saken. Les hvordan man kan legge til rette for god mediedekning av sin hundesport! Foto: Liv Ø. Kornerud.

Agility i Strandgateparken i Hamar. NRK og TV2 sendte gode innslag, to radiostasjoner og fire aviser dekket saken. Les hvordan man kan legge til rette for god mediedekning av sin hundesport! Foto: Liv Ø. Kornerud.

JO, det gjør de! Og dekker ikke avisen din hundesporten din, så legg til rette for at den begynner med det! Finn ut hvordan her.

De siste dagene har jeg lest en del innlegg og kommentarer på nett som både skremmer meg, gjør meg trist og provoserer meg. Lite faktabaserte konklusjoner og en generelt negativ innstilling til mediene. Hvis det er så ille – hvorfor ikke gjør noe med det, framfor å sutre?

I tillegg til å være hundesportutøver jobber jeg som journalist. Derfor har jeg kanskje også et annet innblikk i/tankegang om mediene enn «folk flest».

Noe av det som går igjen mest er at «de gidder aldri å skrive om oss». En viktig grunn til det er at hundefolk må bli flinkere til å tipse om de gode sakene. Det er andre miljøer gode på, og det belønnes! Nei, kanskje kommer ikke mediene hver gang man tipser, men har man en god sak å komme med er sannsynligheten stor. Det er ikke slik at en journalist kan sitte å overvåke og vite alt som skjer – de trenger tips! Tips heller en gang for mye, enn en gang for lite.

Skal klubben din arrangere et stevne, send en mail med informasjon om tid, sted, kontaktperson, og gjerne en tekst om hva hundesporten din er, forslag til lokale utøvere å skrive om, nevn folk med en spesiell historie som kan være verdt å lese om osv. Gjør det spennende! Bruk din kjennskap til miljøet til å gi journalisten en god vinkling på saken sin! Har en person vært alvorlig syk, men agilityen har fått vedkommende på beina er det en potensiell oppslagssak. Er det en veldig ung eller veldig gammel person som driver med agility i klubben din? Eller et stort talent? Gi beskjed om det i forkant, og send gjerne med et bilde de kan bruke. Lag en god pressemelding! En uke før arrangementet kan det være lurt å kontakte mediet igjen, for å minne om det som skal skje og ønske dem velkommen. Er man hyggelig, imøtekommende og hjelpsom med informasjon minsker ikke akkurat muligheten for at noen kommer. Det er ikke bare arrangementer avisene trenger tips om. Si også fra om noen blir tatt ut på landslaget, gjør det bra på et stevne eller har en historie å fortelle.

I Åsmarka blandede har vi jobbet med mediene på denne måten, og MANGE oppslag har det blitt gjennom årene. Vi har aldri opplevd det som vanskelig å få mediene til å stille opp, men det krever også at man jobber for det! Det har vært artikler om oss i regionale og lokale aviser, flere innslag på radio nasjonalt og lokalt, vi har vært direkte på både NRK og TV2 for å nevne noe. Og det er ikke bare mediene her som er spesielt snille. Også andre steder produserer mediene saker om hundesporten vår – der folk er flinke på mediehåndtering.

Opp grytidlig en fredag morgen for å promotere agility på God Morgen Norge på TV2. Hindre midt på Karl Johan, og kanalen brukte en del ressurser for å gjøre det mulig på grunn av at vi var positive, imøtekommende, kreative og ga dem god informasjon.

Opp grytidlig en fredag morgen for å promotere agility på God Morgen Norge på TV2. Hindre midt på Karl Johan, og kanalen brukte en del ressurser for å gjøre det mulig på grunn av at vi var positive, imøtekommende, kreative og ga dem god informasjon.

«De dumme journalistene skriver jo bare feil». Ja – noen ganger blir det feil. Det er ikke enkelt å skulle være ekspert på alt fra bonitet og fotball til statsbudjett og agiltyregler. Derfor er det viktig at man er god på å gi informasjon på en ryddig måte, og hjelpe journalisten å forstå! Be vedkommende om å ringe deg om noe er uklart, og si at du godt kan lese gjennom på forhånd for å luke ut eventuelle feil. Når saken har stått på trykk eller blitt sendt – gi gjerne en tilbakemelding på at dere satte pris på at journalisten kom og gi innspill, ris som ros.

Sist men ikke minst kan jeg ikke unngå å komme innom dette med betaling på nett. Mange uttrykker stor frustrasjon over at mediene har begynt å plusse saker. Kort fortalt gjør mediene dette for å overleve. Annonsemarkedet som holdt hjulene i gang før har flyttet seg over til for eksempel Facebook, så inntektene må i større grad komme fra abonnenter og kjøp av saker. Det koster å drive journalistikk. Man skal finne kilder, hente inn saken, ta bilder, kanskje video, skrive saken, lese over den og legge den til publisering. Det å lage en korrekt og god sak er ikke enkelt, og kvalitet koster. Jeg drar ikke på jobb uten å få betalt, selv om jeg elsker jobben min. Akkurat som frisøren må ha betalt for å klippe hår, og mannen i butikken må ha betalt for eplet du tar med deg hjem.

Hvilke saker mediene prioriterer, avhenger av hvilke saker folk klikker på. Hvis mange klikker på en sak om agility, ser redaksjonen at «Oi – dette har folk interesse for, dette må vi skrive mer om»! Velger man derimot å klippe ut teksten og lime den inn på Facebook, som mange gjør for at «de som ikke har betalt også må få lov til å lese, for det er jo så fin sak», får ikke saken særlig mange klikk. Hva skjer da? Jo, da ser redaksjonen at interessen for agility er lav. Da er det ikke noe poeng i å legge dyrebare ressurser i å skrive mer om det i framtiden. Hva sitter man igjen med da? I beste fall noen få, dårlige saker. Og de dårlige sakene er jo ikke særlig populære, jfr. agilitymiljøets reaksjoner på artikkelen fra Nordisk i HundeSport.

Synes du mediedekningen er for dårlig, start med deg selv og løft fingeren for at det skal bli bedre! Tips, hjelp til, gi tilbakemeldinger og ikke minst klikk på sakene som legges ut om det du brenner for. Slik bygger vi synlighet og interesse for vår sport på en god måte!

Klikk på sakene som legges ut om det du interesserer deg for, og spander på deg å lese plussede saker hvis du virkelig ønsker at mediet som har laget saken skal fortsette å skrive om din aktivitet! Skjermdump, Ringsaker Blad.

Klikk på sakene som legges ut om det du interesserer deg for, og spander på deg å lese plussede saker hvis du virkelig ønsker at mediet som har laget saken skal fortsette å skrive om din aktivitet! Skjermdump, Ringsaker Blad.

Detta inlägg är publisert i Meninger. Skapa ett bokmärke

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *