Jeg ikke hatt ordentlig ferie på mange år! Dersom jeg har vært utenlands har det vært jobb og shopping av hester. Så når jeg fortalte flok jeg skulle til USA var spørsmålet ¨Å, skal du kjøpe hester?¨. Men nei denne gangen var det ikke hesteshopping som sto på planen. Denne turen har vært ekstremt etterlengtet og vært noe jeg har sett frem til lenge. Dessverre ser det ut til å bli en minnesverdig ferie på en litt annen måte enn jeg hadde sett for meg.

Det å drive en stall og ha eget firma gir mye ansvar. Det krever oppfølging både ovenfor hestene men også oppstallører og mine ansatte. Derfor har det vært enklere for meg å bare bli hjemme de siste årene. Og kun ha max 3 netter hjemmefra av gangen.

Og før jeg tok over stallen har jeg hatt andre ting som bla alvorlig sykdom som har hindret meg i å reise langt avgårde. Så derfor har jeg ikke vært på en ferie over 3 netter på faktisk 10 år! Så denne ferien har vært noe jeg har gledet meg skikkelig til!

Planene var å fly til Miami tidlig morgen 31 aug og deretter ta cruise ned til Karibien dagen etterpå. Hele forløpet av denne turen har vært turbulent, halve reisefølget falt av lasset, og resten av reisefølget har vært syke/blitt skadet og vi har hele 4 ganger diskutert om vi bare må avlyse og la være å dra. Så når vi da oppå alt annet får høre på nyhetene at en giga orkan er på vei mot Florida og dit vi skulle fly så kom det opp igjen… At vi skal vel tydeligvis ikke dra!?

Hurricane Dorian
Med vindstyrke målt over 380 km/t er dette den største stormen som har vært her nede noen sinne! Kunne ønske jeg slapp å oppleve dette…

Men reiseselskapet, flyselskapet og cruiset har gitt oss god info underveis. Så vi fikk vi beskjed om at vi vi bare måtte dra. Det ville være helt trygt og vi ville ikke møte på orkanen i det hele tatt. For planen var derfor å være langt til sjøs nedover i Karibien når orkanen traff Florida. Vi fikk info om at det å være på en stort skip var det tryggeste stedet å være. Der har de topp utstyr med radarer, mannskap med best tenkelig opplæring og erfaring samt at vi skulle dra i retning vekk fra all ekstremvær. Derfor var vi helt trygge på å reise og at vi ville få en fin opplevelse på båten.

Første dagen besøkte vi stranda og fant ett spennende tre på veien

I går møtte vi opp på kaia som avtalt og de hadde da bestemt å avlyse/utsette turen. Ingen beskjed hadde verken vi eller vårt reiseselskap fått. Så dette kom som et sjokk og et skikkelig nederlag for oss. Vi skulle besøke Haiti, Jamaica og Mexico og ingen av disse stedene er i risiko for Orkanen Dorian. Men av hensyn til de ansatte som vil være med familiene sine og sikre sine hus og hjem så har de valgt å avlyse/utsette turen enn så lenge. Orkanen har gått fra kategori 4 til nå en kategori 5. Vi blir derfor igjen på fastlandet og må ¨stå i det¨ sammen med resten av lokalbefolkningen, beredskapstroppene og de få turistene som er her i Fort Lauderdale nord for Miami.

Beredskap på plass
Rett utenfor hotellet vårt står beredskapstroppene klare

Flyplassene er stengt, alt av butikker etc er stengt og det er nå unntakstilstand her. Vi har hamstret mat og drikke og må forberede oss på å flytte oss til en tryggere plass. Foreløpig forholder vi oss kun til hva hotellpersonalet informerer oss om.

Vindstyrken er økende, vannstanden har økt betraktelig og de kraftige regnbygene kommer med gjevne mellomrom. Vinden er så kraftig til tider at gjenstander kan fly fort og hardt gjennom luften. Derfor er vi nå rådet til å holde oss innendørs.

Økende vind
Vindstyrken er økende, her ca kl 1300 amerikansk tid 2 september. Stormen ventes å komme i natt.

Det viktigste for oss nå er å komme oss helskinnet gjennom dette og at jeg snart kommer tilbake til mine hester og stallen hjemme. Vi har flere viktige stevner fremover så jeg håper ikke vi vil få problemer med flyet hjem mandag om en uke.

Jeg viste jeg kom til å savne hestene mine, savnet er ikke akkurat mindre nå <3 Her med Joey dagen før avreise

Vanligvis liker jeg å si borte bra men hjemme best. Nå er det bare hjemme best som gjelder. Også tror jeg skal revurdere hele det ferie greinene mine, jeg hører nok bare hjemme i stallen. Det er ekstremsport jeg holder på med hjemme men skal si det er mer ekstremt å reise på ferie :O

Ellers har alle hestene mine det bare bra og jeg gleder meg til å komme hjem til dem <3

Oppdatering tirs 3 september kl 09 (Amerikansk tid som er -6 timer fra Norge)

Det er unntakstilstand langs kysten i Florida. Alt holdes stengt (butikker, skoler, flyplasser etc.) Noe som er positivt er at orkanen er i ferd med å avta. Den er nå en kategori 3 orkan. Foreløpig står den ganske stille ved Bahamas. Usikker på hvilken retning den vil ta.

*Orkanen nærmer seg kysten her i USA og Fort Lauderdale der vi befinner oss. Heldigvis har styrken avtatt!

Oppdatering tirs. 3 sept. kl 11 (Amerikansk tid)

Orkanen har avtatt betraktelig, den er nå en kraftig kategori 2 orkan. Den har gått fra kategori 5 til kategori 2 ila det siste døgnet. Det er fortsatt en kraftig orkan som kan gi store ødeleggelser. Men dette er meget gode nyheter for oss som foreløpig sitter evakuert på hotellet. Det tyder da på at vi kan få noe hyggelig ut av ferien vår likevel 😀

Stormen treffer oss med sterkest styrke ila ettermiddagen. Så vi venter enda i spenning. Men orkanen ser ut til å gå nordover og ikke rett inn mot oss. Så det vi trolig vil merke er kun ¨armene¨ til orkanen.

Tirs 3 sept. kl 18.00

Det verste er nå over og vi kom billig unna i forhold til mange andre steder. Hotellet vårt ligger rett ved en marina og vi så vannstanden har økt betraktelig! Det er oversvømmelser her og der, men ingen andre ødeleggelser på tak, bygg etc utenom mye vann,

Vi har fått beskjed av cruise selskapet om at vi kan møte opp på kaia i morgen. Vi får da en mini tur til Mexico om ikke noe helt uventet vil forekomme. Og veldig glade er vi for det, at vi likevel kan få til en liten tur. Selv om det ikke vil bli i nærheten av det vi hadde sett for oss i utgangspunktet så vil det bli et lite plaster på såret 🙂

Tirs 3 sept. kl 21.00

Orkanen er lik i styrke og fortsetter å klatre nordover langs kysten i Florida. Men den trekker lenger og lenger unna oss,. Orkanen øker likevel i str.. så vi merker fortsatt armene til stormen. Det kommer kraftige kast og nedbør med jevne mellomrom.

Oppå det hele har det nå dukket opp en orkan TIL!? Og det så kart utenfor Mexico. Nå håper vi bare dette ikke kan ødelegge for den nå planalgte turen for oss med cruiset ned dit i morgen. Vi krysser fingre!