Vel fremme etter en laang reise!

Lørdag kl 12 ankom Larvik båten Hirtshals og derfra gikk dagens etappe ned til området vi pleier å bo i når vi er i Luhmühlen, 30 min sør for Hamburg.

Omtrent midt i Danmark har vi en fin plass vi pleier å stoppe og lufte hestene og i dag var intet unntak.

Forskjellen i dag var et jeg var alene og før har vi pleid å rygge ned i tilfelle det var vått der. Det er ikke et sted man rygger ned uten ryggehjelp og med min beste egenskap – og iblant største fiende – tanken om at «det går nok bra!» tenkte jeg jo så klart at nå er det vår så det går nok bra! Men nei, det gjorde ikke det, til tross for at det så tørt og fint ut…

Etter 30 minutter med plukking av kvist og mye leire under fingrene var det en veldig glad Heidi som innså at det ikke ble behov for NAF i dag allikevel!

Der det før var grønn fin plen så det sånn ut når Heidi var ferdig der…

Derfra gikk de resterende timene gjennom Danmark og Tyskland som en lek i godt selskap av Harry Hole.

KL 20 var vi fremme. Hotellet vi pleier bo på var fullt, men det fantes like alternativer rett i nærheten så hestene fikk ålreite bokser og jeg en god middag og en god natts søvn!

Søndag morgen kl. 7.30 var vi på veien igjen og de 760 km igjennom Tyskland, Nederland, Belgia og til Frankrike gikk som en lek! Fremme i Calais kl. 16 og det var fortsatt litt igjen av kvelden. Jeg visste at stallen lå på stranden i Sangatte, 10 min utenfor Calais så hadde håpet å ri der når vi kom frem, men det var visst ikke mulig på grunn av høyvann.

Så da fikk hestene kose seg litt ute, mens jeg fikk meg en veldig god middag! Litt ferie må man jo ha og 🙂

Mandag derimot hadde vi båt først kl. 11 så jeg passet på stå opp og ha alt klart til avreise så jeg rakk en ridetur med en gang vannet var lavt nok kl. 8.30.

Og for en ridetur!!! For en strand!!! Jeg visste det var fint, men det overgikk absolutt alle forventninger!

Helt fantastisk og Grålle koste seg med å få løpe i bølgene, selv om de var litt skumle når de slo inn 😉 Så jeg og Grålle var helt enige om at noen ekstra meter i galopp og at formen fikk være som den var i dag var helt innafor!

Nok engang, helt fantastisk! Og dette var ikke dagen vi skulle bry oss så mye om linjene var rette 😉

Deretter var det å skyndte seg til båten. Og denne grensekontrollen var ikke til å tulle med. Vakter sjekket inni bil og henger, 4 passkontroller før man fikk vise billett.

Dette gikk fint og vi ventet på å få kjøre ombord på båten kl. 11. Da vi skulle kjøre ombord så en dame, du har vel ikke med hester? Jo så klart sa jeg, som oppgitt i bookingen og ved innsjekking…

Ja, da har du feil billett, da må du kjøpe ny…. Hæ? Du har turist billett og ikke freight billett… En billett er tydeligvis ikke bare en billett der som når vi bestiller til/i Sverige/Danmark/Tyskland/Polen… jaja.. Jeg fikk kjøpt ny billett, men billett med levende dyr måtte bestilles minimum 24 timer i forveien og selv om min opprinnelige billett var kjøpt for en uke siden hadde jeg ny billett nå og da gjaldt ikke det..

Etter mye sutring fra min side fikk jeg igjennom det og fikk ny billett til båten 12.25, for så å 5 minutter senere å få beskjed om at den båten fikk jeg ikke være med på grunn av vind og bølger… Etter enda mer venting fikk jeg i hvert fall være med båten kl. 14 som de sa var siste mulighet den dagen.

Etter to timer med venstrekjøring, noe som gikk overraskende bra med unntak av at jeg har km/t på bilen og ikke aner om jeg kjører i fartsgrensen i mph…, kom vi frem til stallen hvor vi ble tatt veldig godt imot av Chris, hans kone Bek og groomene der. Hestene har fått store bokser, så store at det er flis kun i halve boksen og enorme gresspaddocker.

Mer om det senere 🙂

En lang tur alene, men jeg liker godt å kjøre bil langt og noen ganger er litt alenetid veldig godt for å få samlet tanken! Det samme med lydbøker.. En mulighet til å forsvinne litt inn i en annen verden og glemme alt rundt seg.

Og etter at jeg idag fikk tak i adapter til PCn fikk jeg endelig skrevet litt om alt og 😉