Fysisk Tening – uten hest

Relatert bilde

Vi er i stallen, rir, møkker, bærer vann og sjauer høy mange timer hver eneste dag. Vi er spreke og ifølge oss selv ofte godt trent. Skal vi virkelig trene fysisk i tillegg til alt vi allerede gjør?  Vi føler oss jo i kjempeform!  Vel, ok greit da, når vi kjenner etter kan vi kanskje innrømme at vi er litt stive.. Og ingen av oss (som kan lese dette på Norsk) har vunnet VM i hverken sprang, dressur eller feltritt… Så da er det nok også noen detaljer i ridningen som ikke er helt 100%..

working landscape nature grass outdoor people hay field farm meadow countryside boy kid country summer rural farming harvest crop pasture natural scenery fresh soil child agriculture lifestyle farmer outdoors sunny worker team teamwork scene rural area hard work grass family farm workers co operation

Så hva er det så med denne treningen som de aller fleste av verdens beste ryttere sverger til?

Jeg var fult og helt i kategorien beskrevet øverst tidligere. Jeg har alltid vært aktiv, sterk og generelt i god form. Trene utenom ridningen var ikke for meg. Jeg så helt klart at det kunne være en fordel, men tenkte at flere timer i salen gir nok mer i forhold til å bli flink.

Jeg er derfor ikke spesielt flink på dette med trening og er nok ikke den som kan gi mest konkrete treningstips.

MEN, mye har skjedd for min egen del på det området det siste drøye året og det deler jeg gjerne med dere!

Det var vel i utgangspunktet gjennom alle sprangtreningene med Hauke jeg begynte å innse at det var ting jeg ikke fikk til, ting som folk langt mindre rutinerte ryttere klarte. Uansett hvor hardt jeg prøvde eller hvor mye jeg trente på det. Mye her gikk på hoftebevegelser. I dressuren litt det samme med at skuldrene mine var høye og jeg så veldig spent ut, uten å egentlig være det.

Før dette kunne jeg jogge meg en tur i blant , med det resultatet at jeg ofte bare var enda stivere dagen etter. Og ridningen? I hvert fall ikke noe bedre. Fordi dette var feil type trening for meg og min kropp.

Mitt største problem er at jeg er langt over gjennomsnittet stiv.. Jeg har de første 30 årene av mitt liv kun tøyet de få minuttene vi ble tvunget i gymfag på skolen. Og da naturlig nok mangler jeg mye av den bevegeligheten det krever å prestere på høyt nivå.

Hvordan kunne jeg endre dette? Jogging og mer ridning løste det i hvert fall ikke..

Jeg har siden jeg var gravid hatt en helt fantastisk kiropraktor, Ann-Kristin hos Bekken og Barn i Bærum, som da ville hjelpe meg å se om vi kunne gjøre noe med det. Siste året har «vi»- det vil si Ann-Kristin – opptil en gang i uken hjulpet å tøye og manipulere musklene mine så de lettere skal begynne å jobbe riktigere.

Jeg får også enkle tøyeøvelser som passer meg, så de minuttene jeg tøyer er effektive og riktige.

Jeg har også av veldig mange blitt tipset om Pilates. Både av egne trenere og andre ryttere. Blant annet Chris Burton når jeg var i England, som trener det fast en gang pr uke. Så i sommer meldte jeg meg inn på Elixia med det målet om at dette måtte jeg klare å få til en gang i uka jeg og. Det jeg ikke gjorde før jeg meldte meg inn var å sjekke at deres timeplaner passet med min. Så det ble med innmeldingen mens jeg fortsatte å tøye litt hjemme nesten hver kveld.

Bilderesultat for pilates

Så på slutten av fjoråret ble jeg overtalt med av Mamma til å prøve litt forskjellige timer, blant annet Pilates. Pilates var veldig bra og passende, men det som overraskende nok virkelig traff meg og min kropp var Yoga. De har en time som heter «yoga for athletes, for deg som trener regelmessig styrke, men ikke så mye bevegelighet». Helt perfekt! Og veldig deilig! På veldig kort tid har jeg kommet i kontakt med muskler i kroppen jeg aldri har hatt kontroll over og når man merker så tydelig forskjell blir man motivert til å fortsette. Det gir i tillegg en ro som er veldig fint i en ellers så stressende hverdag.  Og da finner man plutselig plass i kalenderen allikevel.

Om man er strukturert nok ligger det masser av timer på nett om man vil trene hjemme uten at det koster noe annet enn litt ekstra egeninnsats.

Bilderesultat for yogaYoga – bevegelighet, styrke og ro for kropp og sjel

For min del kropp hadde nok den perfekte kombinasjonen vært en time Pilates og en time yoga pr uke kombinert med Ann-Kristin som hjelper musklene mine å trene riktig når jeg trener, samt 10 minutters tøying hver kveld. To timer fast på Elixia hver uke er nok ikke realistisk akkurat nå, men i hvert fall en. Så kan den andre bli med de ukene det passer inn.

Så hva har jeg lært? Hvorfor har jeg ikke begynt å tøye, og å se viktigheten av å også jobbe med egen kropp før for et år siden? Jeg skulle ha begynt mye før! Det har jeg lært.

Man lærer ikke en hest helt uten muskler å samle seg, det er helt basic i ridning. På samme måte er det mye jeg nok ikke kan klare uten å bli mykere og sterkere i de små muskelgruppene.

Og en annen viktig ting jeg har lært – man må ikke tøye ut rett etter man har trent eller ridd.. Vi ryttere skal jo gjerne stelle hestene en lang stund etter vi har ridd og rekker ingen tøying mens kroppen fremdeles er varm. Så her er gladnyheten! Det holder at det gjøres når man kommer hjem eller før man legger seg! Det viktigste er at man gjør det!

Bilderesultat for yoga

Om man har en hobbyhest og enten bare vil ri tur, eller har et større mål om å ha det gøy på trening enn å prestere, så tror jeg ikke nødvendigvis man må pushe seg til å trene utenom om dette ikke er noe man har lyst til.

Men skal man bli flink, og ønsker å bli bedre, vil jeg si at det er noe man absolutt MÅ gjøre.

Elixia fredag ettermiddag etter at hestene er ferdig trent – en utrolig behagelig måte å begynne helgen på.

Og dette handler ikke bare om å bli bedre – det handler også om å holde seg frisk selv. Ridning er en sport man kan bli gammel i, og da er det kjedelig om man ikke tar vare på kroppen sin så man kan fortsette så lenge man har lyst! Vi er veldig flinke på å skritte av hestene våre, men å tøye selv i 2 minutter er de fleste av hos helt ubrukelig på…

Så finn ut hva som hindrer dere i ridningen og finn trening som passer DEG og din kropp! For meg er det viktig å trene bevegelighet og styrke i andre muskelgrupper enn de jeg alltid har brukt. Du må finne ut hva som er viktig for deg

Og om ikke annet – ta deg de to – tre minuttene hver kveld og tøy ut! Det høres lite ut, men om man ikke rekker mer, så gir bare det så mye i lengden!

Lykke til!

Klem Heidi

Og nei, ingen yogabilder av meg – rett og slett fordi det ikke egner seg på trykk 😉

Detta inlägg är publisert i Tema. Skapa ett bokmärke

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *