Sko deg for vinteren

Vinteren nærmer seg med med stormskritt over hele landet, og da er det én ting man må begynne å tenke på: vintersko! Og da snakker jeg ikke bare om på hesten.

10428419_10154993597500080_7832220877874051002_nDet er fint å ri på snøføre, men da må hesten være skodd for det. 

13116503_10156884409725080_6745999059762717391_oDette landet overrasker stadig, så man kan også risikere snøføre på et utestevne! Dette var dog 30. april, så litt overraskende var det.. Men vi klarte det og!

Men la oss begynne med hesten, siden dette tross alt er en hesteblogg. De fleste hester i Norge i dag skos (og det er det jeg skal fokusere på da, jeg ikke har noe førstehåndserfaring med barfot).

Det sier seg selv at glatte jernsko + is er en dårlig kombinasjon! Derfor er vi her i Norge nødt til å bruke brodder i vinterhalvåret. Synes du det er vanskelig å vite hva og hvordan?

Jeg spurte min hovslager, og Agria-agent, Anja Huserbråten om tips.

  • Tenk på å ikke brodde hesten unødvendig (ta av brodder når det er mildvær). Brodder øker skaderisiko både ved broddetråkksår, men også at brodder på hardt underlag «bremser» hestens naturlige glidemoment i steget og gjør at «støtet» når hesten setter ned foten i bakken blir større og gir leddene større belastning.
    Snøsåler er bra på snøunderlag, men om hesten står i søla med snøsåler, øker risikoen for hovbyller eksempel.

img_5214
Jeg bruker alltid 4 brodder i hver sko om vinteren, siden Billy står ute i paddock og er på tur på hardt underlag.

De som blant annet rir feltritt er vant til å skru brodder, men da brukes det gressbrodder, og kun to i hver sko. Om vinteren brukes kortere og spissere varianter, som gir godt grep på isen.

Anja anbefaler også å bruke fire brodder i hver sko – to i draktene, og to foran.

  • Man bør bruke i hver sko om vinteren hvis man rir på mye hardt underlag. Dette fordi hvis man bare har 2 (og rir mye på asfalt eller barfrost etc.) endrer man vinkelen på hoven (og hovbeinet) noe som kan skape belastningskader/betennelser.

Holder man seg mer innendørs om vinteren, kan man vurdere å kun bruke 2:

  • Men rir man i ridehus, og hesten står lite ute/mest inne er 2 brodder ok, for hesten tråkker gjennom underlaget med brodden og merker ikke noe av broddene. Følsomme hester kan ofte ikke gå med 4 brodder fordi de ikke tåler «oppbremsingen» av 4 brodder, og da er det lurest med 2

I tillegg til brodder er det også vanlig å bruke snøsåler, eller hoofgrip, for å unngå kladder når snøen er kram. Men med snøsåler, tetter man også mer igjen av hoven, og det kan føre til at det blir for fuktig på hovsålen, og det kan kile seg fast steiner og lignende.

  • Snøsåler er bra på snøunderlag, men om hesten står i søla med snøsåler, øker risken for hovbyller eks.

15387574_10157833205430564_336536087_oSnøsåler og brodder, klart til montering! 

Husk hengeren! 

En annen, og vel så viktig, ting å huske på, er hestehengeren. De fleste legger om dekk på bilen i god tid, men det er lett å glemme hengeren! Å kjøre hest i henger med glatte sommerdekk kan være livsfarlig!

Mellom 1. november og 2. påskedag må du ha minst 3 mm mønsterdybde i dekkene, og det lønner seg uansett å ha egne vinterdekk som ikke slites ut om de brukes hele året (de fleste bruker jo hengeren mest om sommeren uansett).

Det finnes mange misoppfatninger om at hvis man har bil med piggdekk må man ha piggdekk på hengeren eller omvendt, men dette stemmer ikke.

I følge lovverket skal du være skodd etter forholdene, og det skal være samme type dekk på hver aksling. Og mønsterdybden må altså være på minst 3 mm (1,6 mm i sommerhalvåret).

Selv legger jeg om til egne vinterdekk til vintersesongen, og et lite, personlig tips fra meg:
Øv på å legge om på hengeren, og vit at du har det du skal!

For en liten historie kommer her:

Jeg skulle på et stevne vinteren 2016, tidlig i februar. Det sluddet og snødde kraftig, og jeg gruet meg egentlig til å kjøre, men tenkte at det gikk greit siden det var E6 straka vegen.

Hentet hengeren, og så plutselig – flatt dekk.

img_2711
Det bakerste dekket var ikke helt som det skulle…

Jaja, tentke jeg. Brett opp ermene! Vanligvis ville jeg (jente, da 28 år) ringt pappa som bor 5 min fra stallen. Men mor og far var i landet Syden, så jeg måtte ordne opp selv…

Heldigvis hadde jeg reservedekk til hengeren, og jeg visste det lå jekk og utstyr der. Problemet var at jeg aldri hadde brukt jekken før (ulempe når man setter bort halvårlige dekkskift til nevnte pappa), og den krevde doktorgrad for å forstå. Valgte som god datter å ikke ringe pappa, siden klokken i Syden var 06:45.

Etter litt grubling klarte jeg å finne jekken som tilhørte bilen, og fikk jekket opp hengeren. Det sluddet som sagt, og jeg var allerede gjennomvåt. Kom på at jeg skulle ha løsnet mutterne mens hengeren stod på bakken, så jekket ned igjen, og løsnet. Eller, jeg prøvde hvert fall. De satt bom fast. Jeg hadde ikke sjans! Jag prøvde å prøvde, men gammel henger og gamle muttere, festet med lufttrykkpistol ble litt i overkant for en halvtrøtt jente 28. Tiden hadde også løpt fra meg, og det var 5 min til jeg skulle dra i følge skjema, og hesten stod fortsatt urørt i stallen.

skglksjgjs
Her har jeg gitt opp… Og sørger heller for å dokumentere innsatsen.

Det ble ikke noe stevne den dagen (det ble ny henger noen måneder senere).

Moralen med denne historien er: Sørg for at hengeren er skikkelig skodd, sjekk dekkene jevnlig, og sørg gjerne for at du faktisk klarer å skifte et dekk om det trengs.

(Psst… en liten ting til)

Bruk gjerne brodder selv, så slipper du å skli på isen! En billig forsikring for lårhalsbrudd og annen elendighet 🙂

brodder2

Detta inlägg är publisert i Ukategorisert. Skapa ett bokmärke

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *